zondag 11 maart 2012

En toen was er....

En toen was er het moment daar dat Eline ( mijn lieve vrouw ) haar vriend ging ontmoeten.

Ze had al maanden met contact met hem via een online spel, ze deelden een kleine 2-3 uur per dag met elkaar als ze aan het spelen waren. Er was al een hechte band ontstaan tussen die twee maar nooit een onvertogen woord of toespeling gemaakt van die in de richting zou kunnen wijzen van welke vorm van liefde of verliefdheid dan ook. Toch was er duidelijk *iets* meer tussen die twee.

De eerste ontmoeting op een doordeweekse dag op een terras in het zuiden van Nederland.
Zenuwen aan alle kanten, toch ook wel een vertrouwd gevoel dat het goed zat. Eline in haar auto, ik in de mijne erachteraan. Ik zou op gepaste afstand in de buurt blijven om zeker te weten dat Eline er een goed gevoel bij zou hebben, en dan zou ik terug naar huis rijden.

Na ongeveer een half uurtje een telefoontje met Eline om te horen hoe het aanvoelde, terug onderweg naar huis.
Op zich wel een vreemd gevoel die eerste keer, maar vol vertrouwen. Die zelfde avond honderd uit met elkaar gepraat, nog niet eens over poly of verliefd zijn maar gewoon over dat het goed aanvoelde en dat Eline een heerlijke gezellige dag achter de rug had.

Na de ontmoeting is en even overheen gegaan tot Eline en ik er weer dieper op zijn ingegaan. Wel had Eline in die periode duidelijk weer vlinders in haar buik. Ze speelde nog regelmatig het spel, sprak via skype, luisterde samen naar *hun* muziek.

Lang ging er niet overheen tot Eline de stap durfde te zetten om haar gevoelens met mij te bespreken. Achteraf een leuk bijkomend detail is dat we dit gesprek op onze trouwdag hebben gehad met elkaar.
Ik was niet verbaasd, had in de voorgaande periode duidelijk gemerkt dat ze *iets* deelde met hem wat ze niet met mij had. Ik voelde het niet als bedreiging maar was vooral blij voor haar dat ze dit kon delen met iemand. Muziek, kunst en nog andere raakvlakken die ze wel bij hem had, en niet bij mij. Het maakt haar completer.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven het een enorm gaaf concept te vinden in de eerste dagen na ons gesprek dat mijn vrouw een vriend heeft. Niet alleen de seksuele/erotische fantasie van mij draaide op volle toeren maar ook het gelukzalige idee voor haar dat ze iemand had gevonden, en dit met mij durfde te delen.
Internet was een goede raadgever, lezen lezen en nog eens lezen gaf het concept wat we samen hadden ontdekt een naam, polyamorie. Jemig er zijn meer mensen die dit beleven. En niet zomaar een paar.. Het leek wel of half Nederland aan de polyamorie zit. zoveel informatie die eigenlijk allemaal het zelfde beschreef. Een aantal stereotypen die absoluut niet bij ons van toepassing zijn, andere die wel heel goed bij ons aansloten.
Openheid en eerlijkheid zijn misschien wel de sterkste punten die we samen delen. Niets is een geheim, alle nieuwe informatie, gesprekken kunnen besproken worden.

De eerste date die Eline en haar vriend gepland hadden was in Apeldoorn. We zouden elkaar ontmoeten in de loge van het hotel, waar we 2 kamers geboekt hadden. een voor Eline en mij en de andere voor haar vriend. Of hoe het ook zou lopen... Ik ben na een bak koffie een verwendag gaan genieten in een spa-resort en Eline en haar vriend hebben de middag en het begin van de avond samen door gebracht. Heerlijk gegeten met zijn drieën die avond in een restaurant. Hoe we de nacht zijn doorgekomen en meer laat ik in het midden.
De polyamorie relatie was een feit. Er was geen ontkomen meer aan, de kogel was door de kerk, het hek van de dam, het eerste schaap over de dam, en welke andere metaforen je maar wil bedenken zijn denk ik allemaal wel van toepassing.
Het begin is zeker niet het einde!

1 opmerking: